Als Trivento Spark! willen we graag spreken op de DMI Design Management Conferentie , die dit jaar in Amsterdam zal plaatsvinden. Het thema dit jaar “Inside Out / Outside In”. En op de Intersection Conference 2016, dit jaar in Kopenhagen. Onderstaande casusbeschrijvingen hebben we ingediend om in aanmerking te komen voor een presentatie of masterklas. Het geeft een aardig inzicht in hoe we de digitale technologie poot (naast business en mens) in enterprise design vormgeven. En het geeft een beeld van hoe we het binnen Transavia hebben toegepast.
Voor DMI: Masterklas “Ontwerpen met Digitale Materialen”
Een “fysieke” product designer kent de eigenschappen van metalen, hout en kunststof en productieprocessen, zoals spuitgieten en houtbewerking. Ook de digitale ontwerper moeten de kenmerken en mogelijkheden van digitale platforms weten. Ze moet ook de beperkingen en mogelijkheden voor het opnemen of integreren in een organisatie’s IT legacy weten. En welke schaalbare productieprocessen de digitale transformatie drijven.
Deze masterklas geeft u een update van de nieuwe mogelijkheden die
kunnen worden gebruikt en de digitale platforms die erop inspelen. We
zullen nieuwe mogelijkheden voorstellen t.a.v.:
– realtime stromende data
– los gekoppelde services, die makkelijk integreren
– smart agent technologie en kunstmatige intelligentie
– het leveren van uitvoerbare inzichten
– communicatie, samenwerking en vermaak
– creeren van open, toegankelijke, maar veilige services en api’s
– natuurlijke taal, gebaar en gezicht herkenning
– nieuwe belevingen creeren, bijv. middels augmented reality
– het internet van dingen
– cloud en non functionele eigenschappen zoals schaalbaarheid en foutherstel
We zullen ook innovatieve en schaalbare digitale produktieprocessen aangeven:
– om prototypes en minimaal levensvatbare digitale diensten
– opschalen naar volwassenheid
– produkt-izen en industrie-standaardiseren van services
– uitfaseren van digitale services
Deze masterclass gaat over de interne structuren en capaciteiten die nodig zijn om extern succes te behalen.
Voor Intersection:
Transformatie van een luchtvaartmaatschappij operaties model
De ontwerp uitdaging
Transavia Nederland (een dochteronderneming van Air France KLM) vroeg
ons, als een eerste briefing, te helpen om hun operationele applicaties
en IT-landschap te rationaliseren. Het echte onderliggende probleem was
om te helpen bij het ontwerpen van een nieuwe luchtvaartmaatschappij
operatie model. Met de missie om de concurrentie op de operatie te
verslaan en de kosten te verlagen door middel van “digital”.
De strategische ontwerp dialoog
Tijdens een twee jaar en nog steeds voortdurende inspanning ontstond
bewustwording bottom up van applicatie architectuur naar digitale
strategie tot de business architectuur. De bij de opdracht betrokken
mensen groeiden van informatie managers naar CIO tot vice-presidenten
van commercie en vliegoperatie. Belangrijkste troeven in deze dialoog
waren modellen. Modellen van de huidige en toekomstige staat. Deze
modellen gaf de inzichten die de moed hebben gebracht om serieuze
stappen te nemen. Eerst in het vervangen van de 30 jaar oude applicatie
in het hart van het applicatielandschap. Het nemen van dergelijke,
zogenaamd onmogelijke, hindernissen maakte nieuwe dromen vrij en bracht
zelfvertrouwen. En zorgde voor een digitale strategie, resulterend in
digitaal bekrachtigde werknemers, teweeggebracht door middel van agile
processen. Wat weer resulteerde in VPs en personeelsleden die zich
verenigden in een transformatie van de vliegoperatie.
Oplossing/doeltoestand
In de eerste fase gaven applicatie rationalisatie roadmaps en
blauwdrukken inzicht in wat in 2018 kon worden bereikt Dit dreef zowel
verlaging van de “technisch schuld” en de innovatie-inspanningen. In de
latere fase operationaliseerde we, met behulp van de nieuwe Transavia merkidentiteit,
de merkbelofte en creëerde “journeys” voor de cabine en
cockpitbemanning, de luchthaven afhandelaars en technici en stap voor
stap werd het transavia werknemer interactie platform gecreërd. We
introduceerden eerst tablets en apps voor de vlucht voorbereiding,
inflight verkoop en service ondersteuning en postflight debriefing. Maar
meer en meer werken we aan holistische processen met gedistribueerde
controle en samenwerking, 360 graden vlucht voortgang en scenario
gebaseerd behandeling van bijzondere situaties. Maar vooral
transformeerden we van een gecontroleerde, silo en reactieve stijl naar
een meer genetwerkte, holistische en scenario stijl van organiseren.
De resultaten
De start in 2014 was traag en klein, maar maand na maand, groeide de
snelheid. Gelijktijdige invoering van agile en lean hielp de verandering
om tractie te krijgen en IT en business de krachten te laten bundelen.
De “beste digitale luchtvaartmaatschappij” inspanningen helpen nu, zowel
in de resultaten en de kosten per beschikbare stoel kilometer en in de
groei van het bedrijf.