Serieus spel
EcoDesign

Training voor Serieus Spel

Ik ga spellen leren ontwerpen! Met alle toeters en bellen en op een verantwoorde manier. Zelf ben ik niet zo’n (gezelschaps)spelletjes speler. Gebrek aan zitvlees misschien en genoeg andere dingen te doen. Maar een spel ontwikkelen om iets te laten ervaren, om iets aan te leren, dat heb ik altijd wel gedaan. Natuurlijk op z’n jan boeren fluitjes.

Je kunt iets ook laten ervaren/aanleren zonder spel. Bij mij eindigt dat vaak in een invuloefening van een aantrekkelijk canvas in een beperkte tijd. Zoals ik deed bij mijn dochter in de klas met de Mars Uitdaging, in een meetup over “Ontwerp denken ontmoet Systeem denken” of bij het doen van een ecosysteem ontwerp sprint. Mensen vinden dat, met toepassing van hun eigen case, vaak erg leuk en intensief om te doen. Je houdt er iets concreets aan over en in korte tijd leer je een aanpak in een concrete situatie te doen.

Maar een spel is dan toch rijker. De beloning is groter, er is meer plezier, meer interactie.

Zo was ik betrokken bij de ontwikkeling van het Caerleant bordspel, een variant op Triviant. Van het adagium ‘a quest for opportunities’ beoogde dat spel om te leren om strategie in actie om te zetten. In 2006 (her)ontwierp ik het spel als onderdeel van mijn stap naar ondernemerschap in Caerleon, als onderdeel van SIOO In de Wind.

Samen met Marloes Sikkema ontwikkelde ik in 2018 het Herkader Spel. Doel van dat spel was een situatie te leren herkaderen in 6 stappen. Dat spel was al veel realistischer. Er was geld, er was strijd, we zetten deelnemers op het verkeerde been en legden ze lastige puzzels voor.

Dat smaakte naar meer. Mijn case: een strategievormingsspel. Ook interesse? Er is vast nog wel plaats in januari