Merkgedreven enterprise design
Conferentie EcoDesign

Workshop «Merkgedreven Enterprise Design» op 11 april

Op 1 november deden we de belofte om een Enterprise Design beweging te starten in Nederland. Op 11 april 2017 organiseerden we de tweede Enterprise Design Meetup om hieraan invulling te geven. Marloes Sikkema, branded innovatieadviseur bij Amica Innovatie nam ca. 22 aanwezigen mee in Merkgedreven Enterprise Design.

Merkgedreven Enterprise Design

Enterprise Design behelst een integrale aanpak voor het ontwerpen van organisatie-identiteit, enterprise architectuur en de beleving richting alle betrokkenen. In deze workshop verkenden we hoe organisatie-identiteit wordt ontworpen via brandingstechnieken. En de deelnemers zagen hoe zo’n ontwerp de enterprise architectuur en experience beïnvloedt en stuurt. De volgende vragen kwamen aan bod:

  • Hoe ontwerp je een merk, hoe zit branding in elkaar?
  • Welke invloed heeft branding op enterprise architectuur?
  • Passen je digitale diensten wel bij je merk? Hoe kunnen digitale diensten het merkgevoel versterken? Welke relaties zijn er tussen deze onderwerpen en hoe krijg je het goed?
  • Hoe ziet een holistische aanpak er uit voor het in samenhang ontwerpen van #merk, #touchpoints, #proces en #ICT?

Branding

Branding gaat over het positioneren van je organisatie richting je (potentiële) klanten. Wat doet jouw organisatie dat echt niemand anders kan, gewoon omdat elke onderneming uniek is? Hoe creëert jouw organisatie meerwaarde voor klanten? Wat vind je daar zelf belangrijk bij? Hoe wordt je herkend door klanten die hetzelfde belangrijk vinden? Hoe match je de behoeften en belevingswereld van klanten met de unieke kracht die van jouw organisatie uitgaat? En op welke manier uit zich dit in je B2B, B2C en B2E relaties – een speelveld waar we ons 10 jaar geleden geen beeld bij hadden kunnen vormen?

De grootste uitdaging van branding is het werkelijk doorvoeren van een paar richtinggevende ideeën in de hele organisatie. Enterprise Design helpt om dit voor elkaar te krijgen.

Presentatie en handout

We hebben de intro van de workshop gefilmd, en dat vind je hier. De bijbehorende handout vind je hier.

Programma workshop dinsdag 11 april 2017

17:30 – 18:30

Om 17:30 konden we de eerste bezoeker al ontvangen en rond 18:00 uur was het lekker druk geworden. We maakten kennis met iedereen onder het genot van diverse pasta’s en salades.

18:30 – 21:15

Onder begeleiding van Marloes Sikkema gingen we aan de slag met merkgedreven Enterprise Design. De deelnemers kregen uitleg over de Branding Piramide van Kapferer, hoe deze gebaseerd is op de Socratische ladder en dat je zowel top-down als bottom-up werkt om een merk te definiëren. We gingen aan de slag in teams van 4 personen als oprichters en klanten van Zalando en Wehkamp. De merken werden op hoofdlijnen “geladen” door hun reclamefilmpjes. Vervolgens mochten we van het grotere plaatje en de visie “ladderen” naar de behoeften waarop “onze” organisatie zich wilde richten. Marloes toonde ons verschillende technieken, waarna ieder team de merkpersoonlijkheid, de klik met de buitenwereld en de positionering gingen bepalen. Ook keken ze naar tastbare consequenties voor Signs, Products en Places – elementen uit de Enterprise Design stack.

Geboeide deelnemers op de workshop Merkgedreven Enterprise Design

Onderweg deelden de teams regelmatig hun vorderingen met elkaar. Het was leuk om te zien hoe ze op basis van de reclamefilmpjes deels overeenkomsten in de merken hadden, maar ook tot duidelijke verschillen kwamen. Die dan weer uitmondden in verschillende uitwerkingen van de merkbelevingen.

21:15 – 22:00

Onder het genot van een drankje hebben we met een aantal mensen nog nagepraat.

Praktische informatie

Het was op dinsdagavond 11 april 2017 en de workshop vond plaats in het auditorium van het Trivento kantoor aan de Ruimtevaart 26, Amersfoort. Aan deelname waren geen kosten verbonden.